2010. május 12., szerda

Wanda Póltawskáról


Wanda Półtawska fiatal lányként részt vett a nácikkal szembeni lengyel ellenállásban, ezért a Gestapo elfogta. A ravensbrücki koncentrációs táborba vitték, ahol Adolf Hitler orvosa, Karl Gebhardt borzalmas orvosi kísérleteknek vetette alá. Wanda azt mondja, egyedül a kíváncsiság tartotta életben: megtudni, vajon mire képes még az emberi kegyetlenség. A háború végén teljesen összetörve tért haza; egy papot keresett, aki segítene, hogy ki tudjon békülni az emberiséggel.
Wanda Półtawska: „A koncentrációs táborban megtapasztaltam az embertelenséget, ugyanakkor sok hősies is cselekedetnek is tanúja voltam; ezért nem értettem, milyen az ember igazi arca. A választ végül a pap és filozófus Karol Wojtyła antropológiája segítségével találtam meg."
Így kezdődött több mint 50 éven át tartó barátságuk. Karol Wojtyła 1950-től haláláig Wanda Półtawska és férje gyóntatója, lelkivezetője és barátja volt; a házaspár pedig tanácsaival segítette a leendő pápát Szeretet és felelősség, illetve A cselekvő ember című műveinek megírásakor.
1962-ben kiderült, hogy Wanda rákbeteg. Az orvosok nem sok esélyt láttak rá, hogy életben marad. Karol Wojtyła levelet írt Pio atyának: kérte, imádkozzon Wanda gyógyulásáért. A daganat csodálatos módon, nyom nélkül eltűnt.
Wanda és a pápa barátságáról az a több száz levél tanúskodik, amelyeket 55 év alatt váltottak egymással. Wanda általában szentírási szakaszokhoz kapcsolódó gondolatait írta le, Karol Wojtyła hozzáfűzte saját meglátásait.
Wanda most közreadja a néhai pápával való barátságának írásos emlékeit. Az egyik levélben Karol Wojtyła azt írja: Isten úgy óvta meg őt a koncentrációs tábortól, hogy helyette Wanda került oda. Leveleiben ezért nevezi Wandát húgának. Az aláírás pedig: „Bátyád, Karol".
Wanda Półtawska: „Amikor megismertem, először azt akartam tudni, miről beszél, hogyan misézik. Láttam, hogyan imádkozik, és tudtam, hogy szentéletű pap. Első perctől kezdve tudtam."
A Półtawska házaspár és Karol Wojtyła barátsága azután is megmaradt, hogy Wojtyła pápa lett. Sokszor meglátogatták a Vatikánban karácsonykor, nyaranta néhány napot együtt töltöttek Castel Gandolfóban. A pápa betegsége idején Wanda felolvasott neki, hogy tudjon pihenni.
Wanda Półtawska: „A titka az, hogy minden embert szeretett, jókat, rosszakat, gazembereket egyaránt. Mindenkihez szeretettel fordult, akárcsak Jézus. Valóban Krisztus földi helytartója volt.”
A számos II. János Pál-életrajz között különleges helyet foglal el Wanda Półtawska „Diario di un’Amicizia” című könyve, amely egy több mint öt évtizedes barátságnak állít emléket, és új oldaláról, lelkivezetőként mutatja be Karol Wojtyłát.

Nincsenek megjegyzések: