2010. június 1., kedd

Kisebbségben


Amióta tudok örmény gyökereimről, odafigyelek az örmény kisebbséggel kapcsolatos híradásokra.
Így találkoztam Fülöp Ákos Atya nevével, utánanéztem, mit kell tudni Róla.
Egy díjátadás kapcsán az alábbiakat olvastam:
Az oklevél szövege:
A Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus
a "Pro Cultura Minoritatum Hungariae" közművelődési díjat és elismerő oklevelet adományoz az
Örmény Katolikus "Fogolykiváltó Boldogasszony és Világosító Szent Gergely" Lelkészség részére
a magyarországi örmény nemzeti kisebbség anyanyelvi kulturális hagyományai megtartása és továbbörökítése érdekében végzett kimagasló szakmai munkájáért.
Budapest 2007. december 16.
Borbáth Erika főigazgató

Részlet a laudációból:

Az Örmény Katolikus „Fogolykiváltó Boldogasszony és Világosító Szent Gergely” Lelkészséget 1922-ben a Trianoni Békediktátum miatt az erdélyi szülőföldjét és az erdélyi örmény közösségeket tömegesen elhagyni kényszerült magyarörménység lelki gondozása, közösségének összetartása, kultúra- és hagyományőrzésének biztosítása céljából alapították. Az Örmény Katolikus Lelkészség eleinte bérlakásokban működött, majd 1957-ben a Budapest XI. ker. Orlay u. 6. szám alatti házas ingatlan felét megszerezte, majd 1971-ben a további fele részt is megvásárolta. Kádár Dániel apátplébános elévülhetetlen érdeme, hogy az ingatlan teljes átalakításához szükséges pénzalapot sikerült előteremteni. 1975-ben felszentelték az új templomot, s megnyitották a lelkészség épületének II. emeletén kialakított múzeumot. A lelkészség épületében található műtárgy együttest a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2002-ben védettség alá helyezte, a közgyűjteménnyé nyilvánítása megtörtént.

Az Örmény Katolikus Lelkészség élén Fülöp Ákos, örmény származású adminisztrátor plébános áll, aki kettős rítus szerinti felhatalmazás alapján végzi egyházi és közösségi szolgálatát. A lelkészség kiállítások, hangversenyek, filmvetítések, kulturális műsorok színtere. Ott tartják a búcsúnapi ünnepi szentmisék utáni agapékat (szeretetvendégséget) és évente az áprilisi emléknapot az örmény genocídium áldozatainak szentelik.
A kisebbségi létről csak keveseknek vannak személyes tapasztalatai.
Magam, még csak ismerkedem az örmény kultúrával.
Keresem a személyes kapcsolatokat az Örmény Kisebbséggel.
A közelgő önkormányzati választások együtt járnak a kisebbségi önkormányzatok választásával.
Kértem hát a névjegyzékbe való felvételemet.
Büszke vagyok őseimre, a ránk hagyományozott tradíciókra.
Ha mások is ezt teszik, nem fanyalgok, tiszteletben tartom mások hagyományát, kultúráját.
Ez a hozzáállás sajnos még ritkaság számba megy az országban.
Amikor közösségi portálunkon a cigányság kultúrája mellé álltam, sokak számára utálat tárgya lettem.
Annak idején, a Tiszadobi Gyermekvárosban a gyermekektől tanultam meg elfogadni mások jogát másnak lenni.
Ma, örülök, hogy bőröm színe sötétebb az átlagostól, és nem az idén barnultam le!

Nincsenek megjegyzések: