2011. június 3., péntek

Nomen est Omen


: Nomen est omen. A név kötelez. vagy Nevében a végzete. vagy A név jelent valamit. Non omnis moriar. Nem halok meg egészen. Horatiustól való …

A Nemzeti Összetartozás Napja előtt elmélkedem.
Amikor életem válságba került, első dolgom volt, hogy kapaszkodókat kerestem.
Megtudtam, hogy görög katolikusoktól keresztséget kaptam.
Gyakorolni kezdtem a vallásomat.
Azután azt kérdeztem magamtól: Ki vagyok én?
Nevem kutatásába kezdtem, amit apámtól kaptam.
Mit jelenthet, az Áncsán?
Megtudtam: Ániból való.
Így leltem rá, erdélyi örmény gyökereimre.
Ez a kis népcsoport olyan neveket adott a hazának, mint: Kiss Ernő, Lázár Vilmos, szabadságharcos hőseink, vagy Csiky Gergely, Kolozsvári Grandpier Emil, Lászlóffy Aladár, Agárdy Gábor, Bánffy György,Szervátiusz Tibor, Gross Arnold, Jankovics Marcell, és sorolhatnám tovább.
Megtudtam, hogy betelepedésük után, Mária Terézia korában, a hirhedt „ Mádéfalvi veszedelemben”, egészen Bácskáig menekültek.
Nagyapám, és apám, már a Debrecen melletti Újfehértón születtek.
A kisváros egyik területe, az „Oláhvég”, máig őrzi, a Romániából betelepültek emlékét.
Görög katolikus vallásunkat is onnan hoztuk.
Azután megtudtam, nagyapám, egy időben Bácskában élt, mert munkát, megélhetést ígértek a népes családnak.
Útkarbantartóként szabad járása volt az utakon.
Hozta, vitte a híreket, a rejtőző partizánokhoz.
Már kezdett szemet szúrni, a családnál elszállásolt német tisztnek.
A partizánoktól menlevelet kapott, és hazaindult.
Már majdnem partizánnak nyilvánították, amikor Tito, a „láncos kutya”, kerülendő lett a politikában.
Nagyapa megúszta a partizán kalandot.
Azután Áncsánokat kerestem a világban.
Rátaláltam John Ancsanra Amerikában.
Édesapja Debrecenből vándorolt ki, a Nagy Gazdasági Világválság idején.
John már Amerikában született.
További internetes kutatások után, Magyarkanizsán találtam Ancsánokat.
Bácskában.
Most velük igyekszem felvenni a kapcsolatot.
Mert Józsefről, a családok védőszentjétől kaptam a keresztnevem.
Egy mai magyar családnál erről emlékezem a Nemzeti Összetartozás Napján.
Nem él bennem hamis nosztalgia a Boldog Békeévek után.
De családomon keresztül igyekszem tenni a magyarok összefogásáért.

Nincsenek megjegyzések: